User Tools

Site Tools


rpg-telegram

Kjells tjyv

Pers Magiker

Jonathans Krigare

#rpg

Ni vaknar, enormt bakfulla. Så till den milda grad att ni knappt kan se. … Ni är enbart klädda i varsin handduk och är ensamma i vad som verkar vara ett badhus. Det finns en nedsänkt pool i mitten av rummet och ett litet badkar av trä står i ett av hörnen. Pers karaktär ligger halvvägs ner i poolen och kjells tjuv stirrar yrvaket upp i taket från badkaret. In från springorna från trädörren sipprar det in svart rök som täcker allt mer av taket.

Vad gör ni?

(lycka till :joy::+1:)

[7:52:41 PM] Per : Tittar efter fler vägar ut, andra fönster eller dörrar

[8:29:19 PM] Kristofer : Tyvärr verkar dörren vara er ända väg ut. En hasp är fördragen. Någon, kanske ni, har låst dörren inifrån. Ni hör avlägsna skrik från våningen ovanför. Ljud av porslin eller glas som krossas.

[9:23:33 PM] Kristofer : Medan Pers karaktär ser sig omkring upptäcker Kjells tjuv att något droppar från taket ner i ansiktet på honom. Det rinner ner för pannan och över kinderna. (kom igen nu @kjelle 🤣 )

[9:37:10 PM] Per : Jag tar min handduk, och om jag ser några fler, och dränker dem i vatten. Lindar dessa runt kroppen, axlar och huvud innan jag öppnar dörren

[9:37:43 PM] Kristofer : Slå en T12

[9:42:10 PM] Per : 6

[9:42:43 PM] Kristofer : :scream: Medan du försöker linda handdukarna kring dig får du se den andra i rummet. Det ligger någon i badkaret. Synen av det blodiga ansiktet tillsammans med bakfyllan och röken stressar dig så mycket att du fumlar. Hur du än försöker ramlar handdukarna bara av. Den ända som stannar på sin plats är den du lindat runt huvudet.

[9:48:11 PM] Per : Hur kan mittentalet vara fummel! Jag protesterar

[9:48:43 PM] Kristofer : :joy: Det är inte direkt fummel. Vänta tills du misslyckas på riktigt

— Wednesday, February 6, 2019 —

[7:46:12 AM] Kristofer : #meta

Det är dessa regler jag går efter edited When a player character makes a move, the player rolls two six sided dice and adds the appropriate ability modifier. On a result of 10+ the move succeeds without complication. On a result of 7-9 the move partially succeeds or succeeds with a problem, allowing the GM to make a move of their own. On a result of 6 or less there is trouble (which may or may not mean failure). The character gains an XP and the GM makes a move. Characters share general moves and gain unique moves from their class.

[7:47:26 AM] Per : Du får kicka Kjell å ta in nån som vill istället :kissing::joy:

[7:47:34 AM] Kristofer : https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dungeon_World?wprov=sfla1

Wikipedia Dungeon World fantasy roleplaying game Ha ha nej. Kjell är med. :beers:

[4:38:43 PM] Kristofer : #rpg

Vad gör ni!?

[4:53:12 PM] Per : Väntar på Kjell

[5:04:54 PM] Kristofer : Ja. @kjelle

[6:05:15 PM] Kristofer : här är dinna cantrips Per

och du får välja 3 av dessa

Kristofer changed group name to «Nu vill Kjell inte spela mer!»

[6:49:56 PM] Kjell: Jag torkar bort det som rinner ner i ansiktet och tittar på det. Blod?! Nä! Chokladsås. Jag smaskar gladeligen i mig lite sås och ser mig omkring. Ser att Per bara har en handduk runt huvudet och inget annat. Pekar och skrattar. ”Haha!”. Ser mig omkring och upptäcker det att haspen är för dörren. Kommer ihåg att vi la på den för att vara i fred på badavdelningen och vuxenmyzza lite. När går bort mot dörren för art skälla på dom som för oväsen märker jag den svarta röken. Vad gör jag?! Tar pers handduk som han har på huvudet och täpper till springan mellan dörr och golv. Röken sticker i ögonen Märken den stadiga ljushållare (kandelabern) som verkar stabil edited Stabil nog för att slå sönder ett vägg?!

[6:57:19 PM] Per : Du kan inte nördshama oss!

Kristofer:

:+1::+1::+1:

Mycket riktigt smakar det mer choklad än blod. Kanske är det viss bismak av järn? Du är osäker. Det kan iofs vara bakfyllan som spelar dig ett spratt. Medan magikern famlar för att hålla handdukarna på plats kring midjan rycker du enkelt åt dig den han har runt skallen. Den räcker nästan till att täcka för dörrens alla springor. Du har hindrat spridningen ytterligare några minuter.

Som tjuv har du tidigare varit i närheten av eller i ett brinnande hus. Ett av de bästa sätten att få vara ifred i en villa är ändå att sätta eld på skiten!

Det är en maffig kandelaber. En rejäl stadig ljutjärnsgrej.

du ska nu göra ett Discern Realities-kasst

“Discern Realities When you closely study a situation or person, roll+Wis. On a 10+, ask the GM 3 questions from the list below. On a 7–9, ask 1. Either way, take +1 forward when acting on the answers. • What happened here recently? • What is about to happen? • What should I be on the lookout for? • What here is useful or valuable to me? • Who’s really in control here? • What here is not what it appears to be?”

dvs: Slå en T12 (eller två T6) +1 för din wis

Ur askan in i elden

Kristofer : Du lyfter haspen från dörren. Handtaget av metall är varmt men inte outhärdligt. Dörren öppnas utåt och swooOoosh, rummet fylls av kokhet varm luft. Röken bolmar nu in.

Samtidigt som detta händer krossas väggen till höger om er. En tredje yrvaken man stövar in genom hålet i väggen. Endast iförd en handduk och ett svärd i ena handen och några stackars mynt i den andra ser han lätt vilsekommen ut. Samtidigt som du, Jonathan kliver in i rummet rasar taket ner bakom dig och rummet du lämnade blir till ett eldinferno.

När du, Per, störtar ut genom dörren ser du in i rummet på motsatta sidan av korridoren. En vidrig stank av blod, inälvor, skit och järnflis. Innehållet i den golvförsäkta poolen i andra rummet skulle skämtsamt kunna kallas “vad köket har att erbjuda”. Hängt över kanten till den lilla runda bassängen ser du två korta håriga ben. Men där överkroppen skulle ta vid finns enbart skinflamsor. Som om kroppen har exploderat från insidan och allt innehåll ligger nu i poolen och puttrar i det av elden varma vattnet. Ni befinner er i slutet av en korridor och längst bort i andra delen ser ni hur en lång varelse i röd tunika snabbt svänger av mot höger.

😘

Jonathan : Jag kollar om dom andra ser beväpnade ut

Per : Kan man ta sig förbi elden och efter den röde snubben?

Jonathan : Men det kanske är någon dörr precis till vänster om rummet som vi är i? Eller är det ett fönster?

Kristofer : Till vänster, i takhöjd, är det en liten fönsterglugg. Alldeles för liten för er att ta er ut genom. Lågorna täcker inte hela korridoren så med en ansträngning och tungan rätt i munnen ska det gå att ta sig förbi elden.

Jonathan, ingen av de andra har några vapen.

Per : Jag tar mig förbi lågorna, efter den rödklädda

Kristofer : Slå 2t6 + 0

Per : 10

Jonathan : Jag följer efter Pers gubbe

Kristofer : Slå en 2t6 plus ditt dex

Jonathan : 3

Kristofer : Fortfarande yr snubblar du ut genom dörren. Hack i häl försöker du hoppa genom lågorna lila graciöst som han “den där” före dig. Men svärdet … Det satans svärdet är fortfarande glödhett från att ha legat i elden och nu när du försöker dig på ett hopp får du svärdet mellan dina smalben och det bränner till nått jävulskt. Du faller framåt i vad som kan kallas en totalt misslyckad kullerbytta och rullar genom elden … Väl ute på andra sidan, med mindre kroppshår, reser du dig. Grymtar till av ilska och smärtan. Du tar 3 skada

Jonathan : Preciiiiis så. Bra där

Ganska nära fummel ändå…

Men fan. Jag hade ju +1 på dex. Sorry. Jag tittade på pers gubbe

…förändrar nog inte så mkt ändå

Per : Jag tycker det är bra att vi är två som tycker det är vettigt att inte brinna inne. Jag fortsätter jaga efter den röde samtidigt som jag sänder “kom igen nu krigarn!”

Kristofer : Sant. Det ändrar inte så mycket. Men längre fram kan det vara bra att hålla koll på det :D

Vill bara meddela att jag har klart massor av material men svärföräldrarna kräver min tid. Men nu börjar ni vi bli varma i kläderna så strax börjar det på riktigt

Jonathan : Jag tar mig upp, tittar ”under lugg” på han den andre, stöttar mig upp med knuten näve grymtar jag och haltar efter

Kjell Högvik Hansson: Rycker på axlarna och följer med… osäker vad som har hänt då jag lider av temporär minnesförlust

Kristofer : 😂

Väl borta vid trappan på andra sidan av korridoren ser ni hur röken väller upp längst med taket i trappen. Bakom er kan ni höra hur hettan har fått vattnet att fräsa och koka i badtunnorna och delar av taket börjar ramla in. Ni ser inte röken av den mantelklädda figuren. (Det finns tillräckligt mycket rök ändå 😉)

Jonathan : Går trappan upp eller ner?

Kristofer : Upp

Per har 5hp Jonathan har 11hp Kjell har 6hp

Jonathan : Jag knör mig upp, bestämt benägen att visa att jag inte brukar ramla på svärd

Kristofer : I vilken ordning följer ni andra med?

Per : Jag tar rygg på svärdskillen

Kristofer : Väl uppe befinner ni er i en bar. Det brinner på bardisken och i kökat bakom. Ni känner igen er. Ni var här och drack samt åt i går kväll. Ni hade dock inte koll på att det fanns ett hemlig spa i källaren.

Det fnittras och tjatras från taket. Fem stycket små smala röda varelser med horn flyger runt och kastar porslin på varandra. Vid dörren med ansiktet mot golvet ligger en död varelse och har ett ölglas utstickande från bakhuvudet.

Det finns en dörr i mitten av motsatt vägg och två mindre fönster på vardera sida om dörren

Jonathan : Fett! Hur stora är dom? Halv människa eller typ en fjäril?

Kristofer : Ca en halv människa … Retsamma små djävlar

Per : Kan jag något om dem? Är de lättskrämda, ska man spela död?

Jonathan : Vad har jag för vapen nu igen? En handduk och…?

Jag vill också veta vad jag vet om dom.

Kristofer : AaaaaaAAAAaaalla känner till Imp.

Men få har sett dom på riktigt. Så fort något jävulskap har skett är det alltid lätt att skylla på en imp

“These tiny observer-demons often act as a first-time binding subject by neophyte warlocks. They can be found infesting arcane cabals, drinking potions when no one watches, and chasing pets and servants with tiny pitchforks”

Det där är ur boken: “Pampalus magiska väsen och annat kraffs”

Finns i alla välsorterade bokhandlare runt om i riket. Ärligt talat tror ingen att Pampalus har sett alla dessa varelser. Men den är trevlig att läsa

Finns ett och annat bra recept på mjöd i slutet av boken

Kristofer : (försöker lägga upp allt här när jag får tid. Lite lättare att få överblick där http://piewpiew.se/wiki/doku.php?id=rpg-telegram )

Men som sagt var. Per kan magi.. Jonathan har svärd och Kjell har en handduk och minnesförlust

Jonathan : Jag tänker att dom jävlna säkert kommer kasta saker, så jag försöker hitta något som jag kan ha som sköld, typ en pall, eller halvt bord typ. Sen kommer jag försöka närma mig någon av dom järvlarna som inte verkar se oss för att hugga med svärd

Kanske är detta 2 händelser, men det är det jag planerar

Per : Jag går och kollar på varelsen med glaset i huvudet. Försöker att inte få kontakt med någon djälvul

Kjell : Glömmer hela tiden bort vart och vad jag är. Tittar runt efter kläder.

Kristofer : Nog är det två händelser. Men vi tar en i taget…

Den första är nog detta:

Discern Realities When you closely study a situation or person, roll+Wis. ✴On a 10+, ask the GM 3 questions from the list below. ✴On a 7–9, ask 1. Either way, take +1 forward when acting on the answers. •  What happened here recently? •  What is about to happen? •  What should I be on the lookout for? •  What here is useful or valuable to me? •  Who’s really in control here? •  What here is not what it appears to be?

#regler #söka #undersöka

@per ger sig på att smyga … Hur tänker du ta dig förbi oupptäckt. Genom Smidighet eller list? (Dex eller wis)

@kjell ruffar runt i rummet. Slå två t6 plus din wis (+1)

Per : Jag tänkte om jag verkar inte bry mig om dem så fokuserar de på han som lurar runt verkar är på sin vakt.

Så wis kanske

Kristofer : Mmm lite otydligt. Hur menar du? 😂

Per : Jag ignorerar dem helt enkelt, låtsas som de inte finns. Tänker att de ge sig på dem som verkar rädda.

Kristofer : Ha ha älskart. Kör på. +Wis helt klart

Per : 4 (utan mod)

Kristofer : Med mod?

Du har nått mod tror jag

Per : 5 med

Kristofer : Du är störtsäker på att du läst någonstans att dessa djävlar håller sig för sig själva så länge man inte större dem. Efter tre - fyra självsäkra steg kommer du på att det var nog kor du tänkte på. Ja, fasiken det var ju k…

… Två stora fat av tenn träffar dig i sidan och du tar två i skada.

Ni har, så att säga, fått deras uppmärksamhet

Jonathan : Får jag tag i någon sköld-stol underrede. Eller finns inte det?

Kristofer : Kolla här

Nog är det två händelser. Men vi tar en i taget…

Den första är nog detta:

Discern Realities When you closely study a situation or person, roll+Wis. ✴On a 10+, ask the GM 3 questions from the list below. ✴On a 7–9, ask 1. Either way, take +1 forward when acting on the answers. •  What happened here recently? •  What is about to happen? •  What should I be on the lookout for? •  What here is useful or valuable to me? •  Who’s really in control here? •  What here is not what it appears to be?

#regler #söka #undersöka

0-6 miss 7-9 lagom ok 10-12 uberfett

Per : Då är jag typ död!

Kristofer : 7-9 får du ställa en av de frågorna 10+ får du ställa tre

Du får dessutom +1 på allt du gör baserat på svaret på frågan

Typ :D

Du har ett eller två kvar va?

Per : 3

Kristofer : Ja men då så.. gott om liv ;)

Jonathan : Nämen spelledarn, nu förstår jag inte.

5

Kristofer : 😂😂😂😂😂

Jonathan : Wisdom 9

Är det då 5+wisdom?

Per : Skulle jag slå 2t6?

Kristofer : @soundberg japp. Men det är din mod inte själva wis. Wisdom9 ger inget plus Du är nog lite ställd och stressad över ditt snedtramp vid elden tidigare. Men en omkullvält stol hittar du dom du håller framför dig.

Med stilen som sköld och med ett sotigt svärd ger du dig in i strid.

Allt 2t6 om jag inte säger något annat 😊👍

Per : Meeen

Kristofer : Slå en t6 till och plussa så fixar vi det

Per : Då fick jag 10 med mod

Kristofer : Yeah! Dåså. Men nu gråter barnen. Jag återkommer

Glömde säga att jag håller koll på alla era slag under 6. Det ger nämligen 1 XP direkt. Förklara hur man lvlar när det är dags

Per : Bra att misslyckats?

Kristofer : Japp. Man lär sig av sina misstag

Ett udda system men passar till denna formen

Jonathan : Coolt

Kristofer : Tusan @kjelle … En av det bättre kasten på länge!

Du rullar in på 9. Ett “blandat resultat” men ändå lyckat.

Medveten om de två tennfaten som kastat mot magikern hoppar du in bakom bardisken motsatt sida ytterdörren. Förutom en död Imp med två gafflar inkörda i magen hittat du ett kraftigt förkläde av läder. Det är bättre än inget och borde ge lite skydd mot inte allt för stark skada!

Kjell : Snor åt mig förklädet och plockar ut gafflarna ur imparna. Känner mig som Per Moberg

Kristofer : Per Du tar dig fram till den döde utan problem. Nästan som en tyst sommarvind glider du genom rummet. Snabbt som ögat har du lyckats räkna ut hur du ska navigera fram till kroppen utan att bli upptäckt. Dock framme vid liket är du utan helkroppsskydd och två tennfat kommer flygande. Dessa träffar dock bordsskivan som täcker 50% av kroppen. Vad vill du göra nu när du är framme. Vad tittar du efter?

Indeed you do. Med en gaffel i varje hand och ett förkläde av finaste kohud ser du din reflektion i en odiskad silverskål. “Det var som fan. Varför har ingen tidigare sagt att jag liknar Moberg?” Nåväl. Dom tjuv är strålkastarljuset inte det du söker och i skuggan är alla mer eller mindre anonyma

#lore

Per : Äh, jag skjuter en av dem, håller mig täckt av bordsskivan

Här ska inte kastas fat på mig ostraffat

Jonathan : Jag vill hugga någon imp, men verkar vänta tills någon annan avleder imparnas uppmärksamhet

Kristofer : Med vad skjuter du Impen Per

och hur går du till väga. Beskriv lite för oss :D

Per : Jag blir märkbart förbannad av att någon kastar tennfat mot mig och hukar mig ner vid bordet, oväntat bekväm med att endast ha födelsedagskostymen på. När jag tror mig listat ut vem som kastade fatet, inte för att det är så viktigt att just det blir rätt, formar jag händerna i en haudokenform och slungar iväg en magisk missil.

Känner jag någon magi i luften förutom min egen?

Kristofer : Med plirande ögon fyllda av hämnd försöker du lokalisera den djäveln som kastade faten. Den andra från vänster har ett grin över läpparna som du minst sagt känner igen från dina tidigare slagsmål i lågstadiet.

Slå 2t6 + int ( jag tror du har +2)

(ledsen för lite seg update. Fick läsa på om magi 😂)

* On a 10+ the spell takes effect, on a 7–9 the caster finds themself in trouble and must make a choice, but the spell is still cast. Some spells are ongoing—once they’re cast they continue to have effect until something ends it *

Per : 7

Kristofer : Fy fasiken va maffig du känner dig när kraften samlas och like en projektil slungas mot den flinande saten. TRÄFF! Men i samma ögonblick som den magiska missilen träffar blir inser du att nu är det inte bara en av dem som ”fattat tycker för dig”. Alla ögon stirrar nu med ilska mot dig. (Slå 2t4 för skada på Impen)

Per : 4

Kristofer : @soundberg Det råder ingen tvekan om token med magi i kroppen har fångat alla monsters uppmärksamhet.

@kjelle hinner sticka upp näsan ovanför bardisken för att se en av mini-djävlarna träffas av blålila kraft rakt i fäjjen. Den slungas i väg i din riktning och landar med en duns på bardisken framför dig

Eftersom du Per

Du har fått alla monstens uppmärksamhet får du slå 2t6 -1 för att känna magi

Du är liiite pressad och stressad just nu

Jonathan : -waaah! Med lite för mycket uttryck stormar jag mot den Imp som är närmast mig (förutsatt att han inte håller sig 4meter ovan mark) Försöker hugga och träffa där jag lättast kan dela upp imp: hals, eller likande

Kristofer : Nog för att du är stor. Men nu är du inte det minsta intressant för fiendena. De tjattrar hotfullt med blicken åt annat håll. Slå 2t6 + 1

Jonathan : 10! +1 =11

Per : Jag skiter i känna magi om det är svårt. Försöker huka mig så gått det går samtidigt som jag gör mig redo att skjuta igen om någon kommer närmare

Kristofer : Som smör. Svärdet skär som smör genom en Imp. (Slå 1t10)

Det blir 2t6 +dex (tror du har +1?)

Per : 6 har inte +1

Kristofer : Du snubblar över en spottkopp och putter till bordet du söker skydd under. Som tur är attackeras era gemensamma fiender av den främmande mannen.

Elden sprider sig nu upp för trappan. Ni ser inte lågorna ännu men värmen i rummet avslöjar den annalkande faran

Jonathan : Jag hugger vidare på nästa jävel! Medan jag skriker: -hitta en väg ut!

Kristofer : Svart blod stänker på väggar, tak och golv. Svärdet svingas igen men en av djävlarna svänger runt och försöker sätta sig på dina axlar. Den biter och river mot dina ögon. Du tar två i tre i skada. Men din röst sviker dig icke. -hitta en väg ut!

En av djävlarna dyker ner mot dig Per Vad gör du?

Per : Rullar under bordet, har jag sett någon väg ut?

Kjell : Petar på den rykande högen med en pinne. Antar att den inte håller i något slags vapen. För om den gör det stjäl jag vapnet.

Kristofer : Yes! Du ser absolut en väg ut. Du ligger under bordet högst upp till höger. Du har ett relativt stort “skyltfönster” bredvid dig och strax till bredvid är dörren ut. Du känner igen Horns krog. Du har varit här innan. Ett skitigt ställe men med helt ok mjöd.

@kjell När du petar på den rykande högen öppnas ett öga i det förkolnade ansiktet och små vita tänder glänser till. Med ett väsande skri attacker impen dig.

Per : Jag misstänker att dörren är låst eller blockerad från utsidan. Annars hade väl inte folk dött vid dörren. Kan jag skjuta en missil till mot djävulen på krigaren?

Kjell : Duckar angreppet med min kattliknande reflexer och stampar på den rykande högen.

Går fram och kollar och kollar den där ytterdörren. Är trött sjukt trött på att bli skrämd av impar och halvnakna män

Kristofer : Du vet inte om dörren är låst. Men den är stängd. Visst kan du panga en missil till. Men det finns en risk att den träffar krigarn.

Låt oss säga att du försöker använda impens ansikte som trappsteg för att ta dig över bardisken i din iver att bli kvitt allt trams?

Slå 2t6+2 Beroende på hur det går får vi se om du kan känna på dörren;)

rpg-telegram.txt · Last modified: 2019/02/20 21:05 by kristofer